söndag 7 juni 2015

Recension av Drakens Återkomst serien

Tidens Hjul vrider sig. Åldrar kommer och åldrar går, och de efterlämnar minnen som blir legender. Legenderna bleknar till myter, och till och med myten är sedan länge glömd när den ålder som var dess upphov återkommer. I en ålder, av somliga kallad Tredje Åldern, en ålder som ännu skulle komma och en som sedan länge var förbi, uppstod en vind i De Dimmiga Bergen. Vinden var ingen början. Det finns varken början eller slut när Tidens Hjul vrider sig men det var en början.

Den unga fåraherden Rand al'Thor ska enligt profetian rädda världen från Shai Tan, ondskan personifierad. Han är ensam, ovillig och underlägsen på alla sätt. När hans by attackeras flyr Rand och hans vänner tillsammans med en mystisk Aes Sedai, magiker, och hennes väktare. En 4.422.397 ord lång resa har tagit sin början.

Jag har läst denna serie i nästan 20 år och för mig är Drakens Återkomst den bästa episka fantasyserien som skrivit av flera anledningar.

DET BRA:

Världsbyggandet
Serien är omfattande, de nationer och kulturer som vi sakta men säkert får lära känna genom böckerna känns så levande att de nästan hoppar ut ur boken. Dussintals nationer och främmande kulturer med helt egna sätt att se på världen. Allt från ökennationer, till havsnationer, till magiska ordnar, uråldriga fiender och mycket mer. Alla är trovärdiga och oerhört välskrivna.

Magisystemet
Drakens återkomst var en av de första fantasyböckerna, som jag läst, som hade ett spännande och trovärdigt magisystem. Magin inte bara förklaras den används också aktivt i hela världen. En del, slumpmässigt utvalda människor, kan i olika styrka kalla på elementens kraft, eld, vind, jord, vatten och ande. Urkällan är uppdelad i kvinnlig del och en manlig del vilket har skapat en stor rivalitet mellan de manliga och de kvinnliga magikerna. Utöver magin har vi även människor som kan vandra i drömmar och även personer som kan tala med vargar. Det är ett rikt magisystem och huvudkaraktärerna fortsätter att utvecklas inom det genom hela bokserien.

Goda mot onda
De flesta äldre fantasyböcker som jag läst har alltid en god sida som ska besegra den uppenbart onda sidan. En ganska uttjatad ide som många av dagens fantayförfattare väljer att kliva ifrån. Drakens återkomst har även detta men Jordan har lyckats göra det på ett bra sätt av två anledningar. Först föra att den goda sidan är så omfattande och oliktänkande. Det finns inte bara en god sida utan ett dussintal och de har svårt att samarbeta. Detta göra att världen blir levande och den goda sidan fortfarande intressant att läsa om. För det andra så är också den onda sidan intressant. Shai Tan's ledare, De Förlorade, är alla unika och intressanta att läsa om. De drivs alla av rädsla för Shai Tan men också av längtan att få överträffa alla de andra Förlorade. Detta skapar konflikt, inte bara mellan de goda och de onda men också mellan onda och andra onda.

DET DÅLIGA:

Karaktärer
Det finns över 3000 karaktärer i Drakens Återkomst (ca 2000 enligt andra källor). Ovan ser ni en bild på alla karaktärer i En av böckerna. Enligt wikipedia har serien 22 huvudkaraktärer. Inte perspektivkaraktärer, av dessa finns hela 129 stycken, utan huvudkaraktärer. I början är det egentligen bara tre huvudkaraktärer, Rand, Matrim och Perrin men när dessa splittras expanderar karaktärsmängden snabbt och serien tappar sin framåtrörelse. Särskilt den mellersta delen av serien kan stundtals bli oerhört långsam och det känns som att det ibland går hela böcker utan att man får följa någon av de tre första huvudkaraktärerna. Jag jublar inombords när jag inser att detta kapitel faktiskt handlar om Rand och till och med i hans eget perspektiv.

Längden
15 böcker på engelska, inklusive New Spring. På svenska delades böckerna in i två delar och förlaget Natur och kultur han släppa 22 stycken innan de abrupt slutade att ge ut serien till många fans förtret. Somliga skulle nog tycka att detta är en bra sak med serien men jag håller inte med. Det sägs att Robert Jordan ursprungligen planerade att det skulle bli en trilogi. Att serien tillslut blev 15 böcker säger en hel del över hur långsam och hur lite som händer i en del av böckerna.

Feminism
Jordan har fått mycket kritik under åren för att hans böcker är antifeministiska, de kvinnliga karaktärerna beskrivs ofta som flickiga medan männen är hårda och tuffa.
Ironiskt nog hyllas samtidigt serien av många för att den lyfter fram kvinnliga karaktärer och ger dem maktpositioner som en naturlig del av världsbyggandet igenom serien. I och med att den manliga delen av urkällan besmittats av Shai Tan och gör dem galna om de använder kraften så får de kvinnliga magikerna, Aes Sedaierna, en naturlig maktposition.
Även om jag tycker att världsbyggandet är briljant så är jag benägen att hålla med de som beskriver serien som antifeministisk. I mina ögon är det endast En enda kvinnlig karaktär som är intressant och välskriven ur ett feministiskt perspektiv, Cadsuane Sedai.

Sammanfattning
Läs inte serien om du inte har tålamod med långa utdragna sekvenser där nya karaktärer presenteras på löpande band.

Läs serien om du älskar världsbyggande och episk fantasy med det klassiska temat goda mot onda.