måndag 1 juni 2015

Recension - Mistbornserien

För några veckor sedan släpptes den första delen i Brandon Sandersons Mistbornserie på svenska, Sista Riket. Mistbornserien fick Sanderson att slå igenom på allvar och på många sätt bli fantasyvärldens okrönte konung. Alla recensioner som jag läst har hyllat serien och det har varit många recensioner.

Jag sträckläste alla tre böckerna förra sommaren på engelska och tänkte kort dela med mig mina tankar om serien i sin helhet utan att spoila allt för mycket.

Denna text som följer är främst riktad åt personer som funderar på att läsa serien men som vill veta lite mer om den i sin helhet innan de sätter tänderna i detta mästerverk.
Men den är också till för att få er som redan har läst hela serien att tänka till och kanske se allt i ett nytt ljus och väcka lite tankar.

Ni får förlåta mig om jag använder en del engelska begrepp då jag inte har läst den svenska översättningen.

Mindre spoilers

Huvudkaraktären Vin och hennes mentor Kelsier ska tillsammans besegra "The Lord Ruler", som man kan likna med Sauron, men efter att han har erövrat hela Midgård och förslavat alla som inte slogs på hans sida. Sista Riket är en mörk saga där hoppet om en bättre framtid sedan länge lämnat alla utom huvudkaraktärerna. Jag skulle närmast beskriva boken som fantasyvärldens svar på Oceans Eleven. Bok ett kan på många sätt stå för sig själv och avsluta serien men Sandersson har byggt upp en större och mer komplicerad handling än vad man kan tro när man först börjar läsa serien.

I bok två fördjupas huvudkaraktärerna, världen öppnas upp och kompliceras ytterligare på ett väldigt bra sätt. Temat cirkulerar främst kring kärlek och vi rör oss ifrån Oceans Eleven temat. Bok två är på många sätt min favorit i serien då jag, framförallt i efterhand, anser att bok ett är ganska enkelspårig, om än fortfarande fantastisk. I bok två tycker jag att man på ett ännu bättre sätt får se Sandersons storhet som författare. Hans största styrka tycker jag är karaktärsbeskrivningar, jag vill inte spoila vilken typ av karaktärsbeskrivning, och självklart hans magisystem som bygger på hans berömda "Three laws of magic".

Jag vill inte säga mycket om bok tre då det skulle förstöra för mycket för eventuella läsare. Men jag kan säga att gillar du episka böcker kommer denna passa dig perfekt. En mera episk upplösning jag jag svårt att föreställa mig och även om jag i grunden älskar episk fantasy så tyckte jag på många sätt att denna näst intill var för episk. I mina ögon är bok tre framförallt en religiös bok och som religionslärare tycktes jag på många sätt kunna se lite av Brandons egna persona i en av huvudkaraktärerna.

Betyg: 4/5